Smedmästarens Blogg

Då ser jag månen

2020-03-10 Hade läst om att månen skulle vara nära jorden, vilket inträffar ibland.
Tänkte inte mer på det, skulle ut med hundar en sista gång på kvällen, då ser jag månen, stor och full. Kan inte låta bli att hämta kameran för några bilder.

Krypa omkring

2020-03-09 Det är lugnt i poolen, endast när någon kommer bort från de andra hörs gny.
Ilas valpar har blivet 2 veckor börjar krypa omkring, de har öppnat ögonen,
det tar några dagar innan man uppfattar att de ser. Ila är en bra mor sköter allt, det är rent och fint i poolen, valpars tillvaro är att äta, sova och bli ompysslade av Ila.
(Se bild under Aktuellt och under Hundar/ valpar)

Ett kort fiske

2020-03-07 Efter några dagas uppehåll tog jag mig till Skräbeån, tanken var att fiska.
Hade första dagen när jag var där sett en öring som plaskade till och var över vattenytan, tänkte prova där innan jag tog mig vidare. På tredje kastet högg det, och det var en öring, kunde efter en stund landa denna, som visade sig väga 2,5 kg.
Och med de villkor som ingår i fiskekortet är det en avlivad öring per dag som gäller, så det blev ett kort fiske, för att sedan köra hem.

Inget behov

2020-03-06 Befinner mig på träning med Robin och Boy i mark där jag tror på fasankontakter. Det blir att jag först går med Robin, som jag tidigare fått flera stötar på fasaner. Och idag var inget undantag, först en tupp i medvind, som lyfter helt nära henne, tror vi blev lika överraskade båda två, hon sitter och jag var inte beredd med kameran.
Senare i motvind stöter hon en ny tupp precis, en bit framför mig, stannar och ser efter den, här hinner jag med, och får bilder på Robin och tuppen.
Det blir en tredje stöt, som hon sköter, som tidigare, ser inte henne, men hon finns där fasanen flög upp. Efter 45 min byter jag till Boy, som får söka, gör det i högsta fart, när jag gick med Robin fanns inget behov att använda pipan. Men här får jag ge några signaler i början för att inte söket ska bli större än jag vill ha det, och då anpassar Boy sig, och det blir bra.
Ingen kontakt med vilt, men han fick springa av sig.

Kravlar på golvet

2020-03-05 Blev något överraskad för någon dag sedan, när jag på kvällen tog in Alice i huset, (detta pågrund av hennes löp, hon brukar vara i de hundrum vi har i uthuset).
När jag ser på henne har hon något som hänger ut båda sidor om munnen, som rör på sig.
Vill ju inte hon ska ha det, som visar sig vara en stor daggmask, tar den ut genom dörren och släpper den där. Detta upprepas nästa dag, tar masken då innan hon ska in och släpper den på plattorna utanför.
Nu är Alice åter ute, men nu hände det att Robin hade något på golvet när hon hade kommit in, nu har även hon en mask, den stora närmre tre decimeter långa masken kravlar på golvet, tar den, men tänker på tidigare maskar, att där jag släppt dessa var det inte rätt förutsättningar för överlevnad av dessa.
Tar den slingrande hala masken, går genom huset till andra dörren och kan då släppa masken på gräsmattan.
Den blöta tillvaro som vi har, med mycket regn passar daggmaskarna som när det blir mörkt går upp för att para sig ovan jord, ligger då två och två ofta med en ända i ett hål för att vid störning snabbt sätta sig i säkerhet. Men hundarna verkar intresserade, tror inte de äter dem, för jag har inte sett skador på de jag tagit från hundarna, men man vet ju aldrig.
Men längre tillbaka i tiden hade vi ”Kiwi” en Basset (Griffon Vendeen Petit), och hon gick runt och åt daggmaskar för det såg vi vid flera tillfällen.

Den dyker

2020-03-03 En plats jag ofta söker mig till är Skräbeån, där som i övriga åar är det ett högt vattenstånd, vattnet forsar fram med fart och kraft. Ute i den strida strömmen befinner sig en kniphane, den dyker och är borta en stund, uppe och hämtar luft, snart dyker den igen, detta upprepas en längre stund.

Ilas valpar

2020-03-02 Ilas valpar är nu en vecka, allt är som det skall och det är bra med Ila och valparna. De finns i poolen, en vad vi tycker bra plats att ha dem den första tiden.
Kommer att varje vecka följa dem framöver på Hemsidan!

(Se även  bild under Aktuellt och under Hundar/ Valpar)

Den första dagen

2020-03-01 Den första dagen i Mars, innebär även starten för fisket i Skräbeån, en dag som man ser fram emot, ett sätt att motivera sig att vara ute i naturen, med allt vad det kan innebära.
Visst vill man få fisk när man fiskar, konstigt vore det annars, men en del av detta är att få möta olika fåglar och djur när man stillsamt rör sig vid fisket.
Men den första dagen var annorlunda pågrund av det mycket höga vattenståndet i ån som breddat över och lagt mycket mark under vatten på låglänta områden. Detta gjorde att den sträcka jag bruka följa längs med ån inte var tillgänglig, gjorde ett försök men avbröt.
Flyttade till mera åtkomlig plats vid ån, men även här var det svårare än vanligt att komma åt att kasta, i det på många platser strida vatten flödet, omgärdat av träd, buskar och snår.
På flera platser i ån låg nya träd, i vattnet med grenar under vattenytan svåra att bedöma och med stor risk för att draget skulle fastna, vilket det även flera gånger gjorde men med tur och någon skicklighet klarades utan att mista någon.
Det märktes inte något på flera tidigare givande platser, men på en plats jag inte tidigare vad jag kommer ihåg, hade jag fisk på, en liten kick när något plötsligt händer. Ser tidigt att de är en mindre blank öring, inget som jag ska behålla, håller inte de minsta mått som var bestämda, utan skulle återsättas. Tar då inte det så försiktigt, som vid större fisk. Tar upp den på åkanten, kroken sitter bara i mungipan, låter den sprattla och då släpper kroken, och strax är den i ån, bra att inte behöva ta i den och att den inte var skadad.
Kastar ett par kast till på samma plats, får då ett kraftigare hugg, spöet är spänt och jag gör mot hugg, det plaskar och jag håller emot, men så släpper det, något snopet, kan sedan konstatera att en av krokarna på wobblern hade rättat sig, vilket inte är första gången och inget att bry sig om, sådant händer.
Hade tidigare sett ett plask, vilket tydde på att det fanns fisk i ån, och det fick stanna vid detta denna dag.