Smedmästarens Blogg

Sätter den tillbaka

2019-04-06 Det är fredag, soligt varmt väder trots en kraftig vind, hade inte varit vid ån för fiske sedan förra fredagen, är helt tillfreds med de fiskar jag fått, så även om det lockade, körde jag inte dit under helgen.
Men nu hade det gått en vecka och suget fanns kvar, tog Boy och Alice med mig och körde till ån. En härlig tid, mycket fågelsång, sädesärlorna var komna, rödhakarna jagade varandra i buskarna, talgoxarnas läten hördes, såg även några bofinkar.
En avkopplande miljö, det porlande vattnet, en fasantupps galande, att få gå här och fiska med hundarna vid mig, känns bra. Man har sina platser där minnet förknippas med tagna fiskar och där provar man med en speciell känsla. Och det stämde, ett hugg, med plask helt nära sedan inget mer, allt bakom en stam, en fisk högg men satt inte fast, såg inte vad det var. De sekunderna gör att man hajar till, fisk som är på hugget gör det mer förväntansfullt.
Fiskar av en sträcka, men vänder, på tillbakavägen, gör jag några kast där jag inte provade när jag gick iväg, då får jag fisk, en bit ute i ån, får den efter en stund in mot land tar fram kameran tar bilder i vattnet och sedan på land. En öring, hona på under ca 3 kg, ser att jag kan lossa kroken utan att skada öringen, lyfter upp den tar kort, sätter sedan tillbaka den i ån.

Förflyttar mig, fiskar några kast, får ett hugg, även detta helt nära i växter i åkanten, ett plaskande, ser att det är en grövre öring, sedan är även den borta, kändes något snopet, allt går så fort, gjorde jag något fel, ser på wobblern, en av de tre krokarna är brusten, där är nog svaret.
Går en sträcka för att kunna fiska nedströms, har fiskat en bit, när en av oss fiskare kommer i samma ärenden, vi pratar en stund, han fiskar bakom mig, med hopp om att jag väckt någon fisks intresse, vilket händer. Efter en bit får jag åter hugg, som tidigare helt nära, fisken går in i en buske i vattenkanten, något plaskande, spöet är spänt, men nu lugnt, ser att wobblern sitter fast på en gren under vattnet. Det var en mindre öring så det var bra att det blev såhär, hade fått sätta tillbaka den. Fiskaren som kom, har under tiden gått förbi mig och börjat fiska, ser efter en stund att han håller på med en öring på land, går då dit, ca 3 kg något blodig, han undrar om han ska sätta tillbaka den, men vi ser att den är sönder under hakan, så den avlivas.
Det var lunch tid, återvänder hem maten väntar och det smakar bra.
Efter några timmar kör jag tillbaka till ån, hade ju inte tagit någon fisk med hem, en öring per fiskare och dag gällde. Tänkte gå en ny sträcka, men där står en bil, jag vänder, till där jag var på morgonen, tänkte prova på platsen där det högg, men inte såg vad det var.
Och mycket riktigt på första kastet hugger det, och nu sitter den fast, en öring åter hona under tre kilo, nu är Ila med och ser på, även denna låter jag gå tillbaka i ån efter att tagit foto. Hade nu fått se kungsfiskaren som hastigt passerade, var nöjd med dagen, mycket hade hänt och vände hemåt.

Ett oväntat besök

2019-04-05 Ett oväntat besök i torsdags.
Rita är i köket och ser att det kommer personer utanför fönstret, jag är i stora rummet.
Hon kallar att vi får besök, går och öppna dörren, där står två damer med väskor, tanken kommer på försäljare. Hundarna Tom och Andy är lösa ute, var troligen i sina boxar i hundgården som var öppen, har kommit personerna till mötes men inte sagt ett ljud.

De presentera sig som kontrollanter från Svenska Kennelklubben, och när även jag kommit ut visar de legitimation.
De hade som uppgift att kontrollera kenneln och hundarna, antal hundar, kön, hundarnas utrymmen inne och ute, golvbeklädnad, värme, liggplatser, belysning, ventilation, vatten tillgång, bänk i ute gård mm och vi går runt och visar.
Även deras rastmöjligheter i trädgården, sedan fick de träffa Robin och Nelly som fanns i huset, deras gård utanför och inne och vi fick förklara hur vi hade valparna under deras uppväxt.
Sedan skulle det skrivas protokoll, vi satt i köket, de ställde frågor, ville se köpeavtal vid försäljning av valpar, både de senaste och kullen tidigare, hur många kullar vi har per år, länsstyrelsen godkännande på antalet hundar vi fick ha i kenneln mm.
Det blev vad vi tyckte ett trevligt möte, både i bemötande, i samtal och övrigt. Detta var inte något vi hade något emot, utan tvärt om, vi tycker det är bra att dessa kontroller utförs. Efter som vi själva tycker att vi har ordning och reda på hundarna och ger dem förutsättningar för ett bra liv.
Vid sådana här tillfällen är det mycket värt att Rita är duktig med att dokumentera och ha ordning på de papper de ville se. Därför känner jag att det var tur, att jag inte var ensam hemma och skulle hitta dessa papper själv, det hade gått men inte lika enkelt.
Enligt den kopia på besöksprotokollet som vi erhöll fanns inget att anmärka på och utlåtandet för vår kennel var godkänt. Vi hade ett liknade besök för fyra år sedan med samma resultat.

I olika biotoper

2019-04-04 Var ute med hundarna Boy, Ila och Nelly, de fick vars en runda med sökträning fast i olika biotoper. Boy i granskog bland fällda träd, Ila ibland slånbuskar, björnbär och taggiga buskar, vilket efter en stunds syntes på hennes svansspets som färgats röd av blod. Ett återkommande problem i denna terräng. Förr när det fanns kaniner var det just i marker med dessa typer av busksnår som vi jagade i och fick amputera deras svansar pågrund av skador som inte ville läka. Men sedan kaninerna minskat har skadorna på deras svansar blivet mindre och våra yngsta har sina svansar i behåll.
Nelly fick en fin spanielbiotop med tjockare gräs, och hon söker med högfart och tar marken väl med sig, känns bra att dessa tre fick jobba en stund, och jag var nöjd med hur de arbetade.
Avslutar dagens hundarbete med att utveckla valpen Robins färdigheter, att stanna och komma på pipa, samt hämta och leverera till mig.

Bilder på Nelly i sök

Inget mer att önska

2019-04-03 Robin fick besök av brodern Smedmästarens Ripp som med husse Niclas hade vägarna förbi.
Vi lät dem snart fyra månader gamla valparna leka en stund, först var Robin den som bestämde sedan skiftades de om, i en häftig lek. Niclas fick sedan visa upp vad de lärt sig, stanna med pipa, hämta och leverera dummys och sedan vilt i form av död vaktel, hans första med vilt.
Och det är med glädje, man ser att Niclas har tagit till sig de råd han fått, hur han lärt Ripp dessa kommandon. Hans första egna hund som han har med sig i bilen och även på hotell i sitt arbete och i sin familj med tre barn och enligt Niclas fungera det. Men med beröm, konsekvens och följt upp med krav och så här långt finns inget mer att önska.
Han fick avklippta vingar från fasan, and och frusen kaja med hem för mera träning.

Jag nöjer mig

2019-04-02 Fortsättning från när vi går till havet.
Idag är det västlig vind, inte så lugnt som när vi var där första gången, utan mindre vågor.
Har en tennisboll med mig, kastar den i vatten kanten och Robin får hämta, hon blöter tassarna men inte mycket mer. Kastar då någon meter ut, hon tvekar, men bollen flyter närmre stranden och då bestämmer hon sig för att hämta, nu var hon längre ut i vattnet.
Eftersom Nelly var med och sett på, får hon nu hämta bollen som jag kastat längre ut, för att se hur Robin gör. Hon rusar efter, men stanna innan simdjup, väntar på Nelly, för att sedan jaga henne på väg in till mig och när jag får bollen av Nelly.
Jag tyckte då att vi tagit det steg som jag tänkt, vattnet är kallt, så jag nöjer mig med detta. Vi vänder tillbaka till bilen för hemfärd.
Nu får detta sätta sig, bättre att ta små framsteg i positiv anda än att utmana med svårare uppgifter som kan bli fel, hon har inte fått några negativa intryck av vatten och det tar vi med oss.

Relativt nära

2019-04-01 Tar Nelly och Robin i bilen och kör mot havet, tanken att åter ta ett steg med Robins kontakt med vatten. Tänker mig samma plats vid havet som jag var vid för någon dag sedan.
Lämnar bilen och går ut över strandängarna, ser då, att på stranden finns många vitkindade gäss.
De låter oss komma relativt nära, några lyfter men slår genast på vattnet igen, andra står och betraktar oss. Försöker att inte gå mot dem utan passerar och har ett beteende att inte visa dem något större intresse, hundarna är lösa, Nelly vid mig, valpen springer fritt något framför. Tydligen uppfattar gässen oss inte som någon större fara,  är kanske vana vid att folk går på dessa strandängar mot havet, några går i vattnet men fortfarande står flera kvar när vi nått vattnet. Tog bilder medan vi gick, de får bli dagens bilder.

Detta hände i fredags

2019-03-31 Även detta hände i fredags.

Veckorna går fort, nu var det åter fredag och tillåtet att fiska, men annat var bestämt på förmiddagen, hade fått hjälp att förstärka valnötsträdet, men efter det kör jag ned till ån, Nelly är med i bilen.
Vattnet har stiget ytterligare i ån, det är stor rörelse på vattnet, det kommer mycket hasselhängen flytande i ån, på platser där det blivet lugnvatten i åns kanter samlas dessa hängen till en tät massa, ser dekorativt ut tar då några bilder. Det var nu svårare att finna platser längs ån där det gick att komma till, träden står tätt i åkanten, hänger med sina grenar ut över ån, buskar och snår gör att spöet inte får plats för kast. Det blir att gå längre sträckor och söka lämpliga platser. Första området händer inget, tar bilen och provar ny plats samma här, inget känn.
Kör då till Käse, på bron står Bo S. och fiskar, går till honom, vi sitter en stund och pratar på bänken på bron. Folk från Nymölla fabriken passerar i omgångar, det är nog lunch fritt och de går då en sväng, Nelly vill hälsa på folk och blir av många omklappad.
Det var fiskat här, men går ner längs ån och kastar några kast innan jag bryter. Väl vid bilen placerar jag ut tre dummys på olika platser, någon långt ut, medan Nelly sitter och väntar vid bilen. Hon fixar det med något kommando ut.
Är på väg hem, inget hade hänt, en tanke kom, ska jag testa i parken, det blir så. På första platsen händer inget, på nästa på tredje kastet hugger det, en öring, det plaskar och jag håller emot, kommer in bland grenar i åkanten, ser svårt ut, men efter en stund är den åter ute i ån, får den närmre, ser att wobblerns krokar sitter på flera ställen, linan lindad runt öringen. Ingen chans att få loss även om öringen kommer upp på land. Får då ta den med huggkroken, efter det är det bara att avliva den.
Nelly kom inte med, jag skulle ju bara testa, öringen vägde 3,0 kg, en oväntad plötslig ingivelse blev till denna ändelse.
(Se bild under Aktuellt)
Vattnet forsar fram                                                                   Hängen från hassel i ån

Desto mer

2019-03-30 Vissa dagar händer inte mycket, andra dagar desto mer, som igår, vi hade avslutat förstärkningsarbetet på valnötsträdet, jag hade valpen Robin ute och visade hennes respekt på pipan samt viljan att hämta och lämna till mig, i detta fall en rapphöna. Hon löser sin uppgift som jag var säker på att hon skulle göra.
Då kommer en sparvhök sätter sig på taket helt nära oss, kameran, kommer tanken, den ligger i längan, chansar med att hämta och hinner ta två kort, ett blev bra. Höken kastar sig in i grannens trädgård, jag springer runt huset, ser ut som den tagit någon fågel vid foder platsen utanför köksfönstret. Får se höken inne i en buske helt nära, tar bilder men buskens grenar skymmer, den är nere på marken, men när den lyfter ser jag inget i klorna, kanske någon av småfåglarna klarade sig denna gång.
Där det finns matställe för småfåglar, (vi lägger fortfarande talgbollar i korgar), blir det även matställe för höken, den är där korta stunder men har ändå nu i vår vid flera tillfällen set den fara förbi. Är ändå förvånad att den satt kvar på taket så nära att jag hann ta bilder.